Home
Blogs
Hoe ga je als recrui...

Blog

Hoe ga je als Recruiter om met de nieuwe manier van werken?

Manier van werken

De coronapandemie heeft ervoor gezocht dat we op een andere manier te werk gaan. Bepaalde effecten daarvan zullen ook na de pandemie zichtbaar blijven, zegt Arjan Vissers (Senior Recruitment Evangelist Benelux bij Indeed). Maar hoe pas je dit toe in je strategie en welke hordes moet je daarvoor nemen? En hoe voldoe je aan de verwachtingen van je medewerkers in de veranderde wereld? Op 15 oktober vertelt Vissers daar tijdens de Webinar Week meer over. Hier alvast een voorproefje.

Meer flexibiliteit

‘Er is de afgelopen anderhalf jaar meer flexibiliteit gekomen in de privé/werkverhouding. Vanuit huis werken was altijd een bepaalde drempel voor bedrijven, maar dat is nu veranderd. Veel ondernemers hebben de overstap naar thuiswerken succesvol aangepakt. Het thuiswerken zal worden doorgezet en we zullen overgaan naar een meer hybride model.’

Als we kijken naar het recruitmentproces, dan valt ons het volgende op: eerst vond 10% van de sollicitaties virtueel of telefonisch plaats. Dit is in het begin van de pandemie gestegen naar 50% en momenteel is het stabiel op 40%. We zijn met z’n allen echt op een andere manier gaan recruiten. Op langere termijn gaat het voor zowel de kandidaat als de recruiter om een meer efficiënte manier om een eerste selectie te doen.’

Bij Indeed hebben we het afgelopen jaar het ‘Indeed Hiring Platform’ gelanceerd. Het is een oplossing om ervoor te zorgen dat recruiters vanuit een vacature snel een sollicitatiegesprek kunnen afnemen. Een beetje zoals Zoom, maar dan juist met meerdere componenten om te zorgen dat het sollicitatieproces online zo makkelijk mogelijk verloopt. Zoals gesprekken plannen, een wachtkamer creëren voor de kandidaat, de analyse en data meten en die informatie bundelen.’

Met betrekking tot mobiliteit is er ook meer mogelijk geworden. Door virtueel te werken, kun je op andere locaties zoeken naar mensen. Je kunt flexibeler omgaan met je talentpool. Remote werken wordt steeds belangrijker. Medewerkers kunnen op bijna alle locaties werken, daardoor is het minder noodzakelijk om in de buurt van je werklocatie te wonen.’

"Higher Skills is specialist in Recruitment. Wij helpen bedrijven hun recruitment succesvoller en duurzamer te maken."

Zwanine leusink

Zwanine Leusink

Interim Corporate Recruiter

Wat valt op bij werkzoekenden?

‘Allereerst verandert het gedrag van werkzoekenden. Werknemers zijn terughoudender om naar een nieuwe baan te zoeken, zien we ook bij Indeed. Er is onzekerheid omtrent de coronapandemie, de focus van werknemers ligt op andere zaken dan voorheen. De opgekropte behoefte om te veranderen van baan zal na de zomer weer terugkeren, verwachten we. In september zien we vaak een piek. Dit jaar hangt dat uiteraard af van de ontwikkelingen op coronagebied, maar de kans is er dat het zich weer herpakt.’

De behoeften van werkzoekenden vallen uiteen in twee groepen. Enerzijds de basisbehoeften: een eerlijk salaris, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden en ondersteuning vanuit het management. En de secundaire behoeften: diversiteit (een zo’n breed mogelijk pallet aan medewerkers in een team), inclusie (werknemers voelen zich gehoord) en belonging (een gevoel van verbondenheid; werknemers voelen zich onderdeel van de onderneming en voelen zich thuis).’

Interim recruitment

Op een andere manier geraakt door de schaarste

‘Bij Indeed verwachten we dat bedrijven in de horeca ook kunnen kijken naar sectoren als IT, waar schaarste langer aanwezig is. Werkgevers kunnen daarop inspelen door naast de arbeidsvoorwaarden zich ook te richten op andere dingen die je kunt bieden. De ervaring van het werken bij een onderneming wordt steeds belangrijker. Doordat werkzoekenden steeds meer keuze hebben, zullen ze verschillende bedrijven op elkaar afwegen. Wees dus onderscheidend, is ons advies.’

Executive search Interim recruitment

‘Allereerst verandert het gedrag van werkzoekenden. Werknemers zijn terughoudender om naar een nieuwe baan te zoeken, zien we ook bij Indeed. Er is onzekerheid omtrent de coronapandemie, de focus van werknemers ligt op andere zaken dan voorheen. De opgekropte behoefte om te veranderen van baan zal na de zomer weer terugkeren, verwachten we. In september zien we vaak een piek. Dit jaar hangt dat uiteraard af van de ontwikkelingen op coronagebied, maar de kans is er dat het zich weer herpakt.’

De behoeften van werkzoekenden vallen uiteen in twee groepen. Enerzijds de basisbehoeften: een eerlijk salaris, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden en ondersteuning vanuit het management. En de secundaire behoeften: diversiteit (een zo’n breed mogelijk pallet aan medewerkers in een team), inclusie (werknemers voelen zich gehoord) en belonging (een gevoel van verbondenheid; werknemers voelen zich onderdeel van de onderneming en voelen zich thuis).’

Blog delen